×
Наша гостя – заступниця директорки з виховної роботи Ніжинської гімназії №3, учителька зарубіжної літератури Барбашина Олена Володимирівна
Сьогодні ми поговоримо з чарівною жінкою, яка усвідомлено обрала вчительську стежину й упевнено нею крокує. З педагогинею, котра сама постійно навчається й розвивається і формує це вміння у своїх учнів. Гостя рубрики #Обличчя_громади_Ніжина – заступниця директорки з виховної роботи Ніжинської гімназії №3, учителька зарубіжної літератури Барбашина Олена Володимирівна. Долучайтеся до розмови!
Ваш Вибір професії педагога: це закономірність чи випадковість?
З дитинства знала, що буду навчати дітей. Мені навіть здається, що з мрією стати вчителькою я народилася. Зазначу, що моя мама теж педагогиня, тож мене завжди оточувала атмосфера учнівських зошитів, конспектів уроків і її розповідей про шкільне життя. І це мені подобалося.
Я корінна ніжинка. Навчалася у ЗОШ №7. Після її закінчення у 1993 році у мене навіть не було сумніву щодо вибору професії і начального закладу для її отримання. Тож я вступила до Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя на філологічний факультет. Промайнули п’ять років навчання – і я отримала диплом учительки зарубіжної літератури.
Моє перше місце роботи – школа у селі Перебудова Ніжинського району. Цей етап життя дуже загартував мій характер. Це були 90-ті роки, коли проблеми з транспортом стали нормою життя. І мені, щоб дістатися до роботи, доводилося пішки долати відстань майже 20 км. Це було важко, але водночас я впевнилася, що улюблена професія – це важливий стимул для подолання будь-яких перешкод. Починала з педагога-організатора, потім стала викладати зарубіжну літературу.
Зараз Ви обіймаєте посаду заступниці директорки. Скажіть, це більше про відповідальність чи про можливості?
У Ніжинській гімназії №3 працюю з 2005 року. Спочатку була педагогом-організатором, а через два роки директор Вікторія Пушкіна запропонувала посаду заступниці з виховної роботи. Це була неочікувана пропозиція. Очевидно, вона побачила мій потенціал, повірила в мене, розгледіла ті якості, які повинен мати адміністратор. І вже 17 років ми працюємо з нею пліч-о-пліч.
Про посаду заступника можу сказати зі своєї точки зору – це однозначно відповідальність. Перш за все ти не хочеш підвести керівника, який тобі довіряє і покладає на тебе надії. По-друге, хочеш, щоб про заклад, у якому ти адміністратор, знали у місті і за його межами як про найкращу гімназію. Тому для мене це однозначно відповідальність.
Продовжте речення «Вчитель – це…» Як це визначення змінюється з набуттям педагогічного досвіду?
Що стосується вчителя, то це навіть не професія – це поклик моєї душі. Скільки себе пам’ятаю, я завжди мріяла стати вчителькою. Тож досвід роботи у школі не змінив моє бажання працювати з дітьми, не вплинув на основне – цей поклик душі. А ще вважаю, що ця професія дуже гуманна. Мене зрозуміють педагоги, які знають, що таке бачити допитливі оченята діток за партами, які радіють, коли їх учні досягають більшого, ніж вони самі, які пишаються своїм прекрасним вибором у житті!
Який аспект Вашої роботи є для Вас найбільш привабливим?
У моїй роботі є чудовий позитивний момент: можливість спілкуватися з дітьми не лише на уроках, а й позаурочній атмосфері, коли вони максимально розкуті й відверті. На жаль, повномасштабне вторгнення обмежило можливість проводити масові заходи і організовувати вечори, але виховна робота в нашій гімназії, на мою думку, залишається на високому рівні. Ми завжди були закладом з військово-патріотичного виховання, тому зустрічі, кола пам’яті, вечори, змагання національного спрямування виховали не одне покоління найкращих синів і доньок України, захисників і захисниць. І в цьому вбачаю результат виховної роботи нашого креативного колективу під професійним супроводом адміністрації і мудрого керівництва директорки Вікторії Пушкіної.
Які у вас є аксіоми у роботі з учнівським і педагогічним колективами? Як вони змінювалися з набуттям педагогічного досвіду?
Напевно, такими аксіомами можу визначити загальнолюдські цінності. Я досить принципова людина і не дозволяю собі виділяти серед дітей улюбленців або, навпаки, категорично негативно ставитися до когось. До кожної дитини або вчителя має бути індивідуальний підхід. Обов’язковим є вміння знайти та розкрити позитивні риси, розвинути таланти, допомогти реалізуватися в соціумі, особливо у воєнний час, коли усі почуття загострені, а майбутнє нелегко спланувати.
На мою думку, виховати компетентного творчого учня може лише творчий учитель-професіонал. Педагогічний колектив нашого закладу, розуміючи важливість і складність проблем, що постають перед ним, працює над удосконаленням освітнього процесу, над формуванням особистості вчителя, педагогічної та фахової майстерності.
Як Ви можете визначити обличчя гімназії №3, те, що її вирізняє з-поміж інших навчальних закладів міста?
Як адміністратор можу сказати, що пишаюся роботою у своєму закладі, започаткованому у далекому 1907 році. Навчатися і працювати тут завжди було престижно. Наразі це великий креативний колектив професіоналів, який нараховує 56 педагогічних працівників.
Наша гімназія завжди знаходиться у вирі сучасних подій: участь в експериментальних роботах всеукраїнського рівня, семінари, конференції обласного та міжнародного рівнів, проєкти, як довготривалі, так і одноденні, – все це обличчя нашого закладу!
Але особлива гордість – учні. І ті, які зараз здобувають знання у гімназії, і випускники. Адже вони творять історію гімназії і нашої держави, захищають її від ворожої навали. Саме тому найголовнішим для усіх нас на сьогодні є перемога над ворогом і закінчення війни.
Ви викладаєте зарубіжну літературу. Як Вам вдається донести до учнів важливість читання і знань з літератури?
Щоб зацікавити сучасних дітей, треба самому володіти інноваційними методиками й технологіями, активно їх використовувати та поширювати у професійному середовищі, вміти продумувати оригінальні інноваційні ідеї. Тоді ти будеш цікавий учням, тебе поважатимуть колеги, до твоєї думки прислухатимуться батьки. Йти в ногу з часом, уміти реалізуватися навіть у надскладний для країни період – це принцип моєї роботи.
Вважаю, що уроки літератури мають бути уроками життя, коли ми, звертаючись через літературний твір до досвіду інших людей, обговорюємо й аналізуємо різноманітні життєві моделі вчинків та стосунків і приміряємо їх «на себе». Художні твори пропонують матеріал для аналізу, наслідування або категоричного несприйняття певних моделей поведінки. Це допомагає учнівській молоді, яка має потребу розібратися у собі і у світі загалом.
Не секрет, що сучасні діти стали менше читати художню літературу. Як Ви заохочуєт е їх до читання?
Як учителька широко використовую інсценізації, відеопрезентації створюю разом із учнями. На своїх уроках ставлю такі завдання, які сформують творчі здібності, критичне мислення, навички самостійного аналізу та аргументованого оцінювання прочитаного; виховую повагу до книги, до художнього твору, що є унікальною одиницею передачі інформації.
Враження учнів про Ваш уроки: «Дуже цікаво!» Як Ви цього досягаєте, які таємні кнопки натискаєте?
Моєю зброєю є гумор. Діти тонко його відчувають, їм подобається, що зі мною можна бути «на рівних». Але разом з цим на уроках у мене залізна дисципліна, і телефони ми використовуємо лише для творчих завдань!
Чи є щось, чого Ви хочете навчити дітей, але це ніяк не вдається або й неможливо?
Мабуть, втрата мотивації до навчання у підлітковому віці. Це пов’язано не стільки зі школою та учителем, скільки із проблемами в соціумі і родині. На допомогу приходять позакласна виховна робота, а також можливість розкритися в інших сферах: творчі гуртки, спортивні секції тощо. Зазначу, що дуже часто усвідомлення важливості навчання приходить до школярів лише у 10-11 класах. І в цей момент батьки й педагоги мають спільне завдання: допомогти, підтримати, спрямувати. Потрібно не дорікати, не лаяти, а мотивувати до отримання потрібних знань задля подальшої реалізації у житті.
Реалії війни і діти: як це зараз поєднується? Яку роботу педагоги закладу роблять у цьому напрямі?
На жаль, сучасні діти стали занадто дорослими! Але життя триває, ми звикли жити в цих реаліях. Лише завдяки силі, витримці, розумінню педагогів діти нашого закладу почувають себе у певній безпеці.
Згадую червень 2022 року, коли рашисти тільки-но відійшли від нашого міста... Надія Пономаренко, заступник начальника Управління освіти, запропонувала нам участь у швейцарському проєкті «Summer clubs» для ніжинських дітей, які отримали психологічні травми від війни. Незважаючи на всі ризики та постійні тривоги, на першому році повномасштабного вторгнення наша директорка не побоялася взяти участь у цьому проєкті. Завдяки цьому вчителі гімназії провели літні активності для 170 дітей не тільки нашого закладу, а й інших шкіл міста!
Хотілося б розповісти про суттєві зміни в освітньому процесі нашої гімназії у цьому навчальному році, які сталися завдяки зусиллям начальника Управління освіти Валентини Градобик. Вона активно працює над можливістю покращень укриттів в освітніх закладах міста. І цьогоріч в ПРУ Ніжинської гімназії №3 Фундацією Олени Зеленської та Благодійним фондом КШЕ було зроблено поточний ремонт, а приміщення укриття облаштовано необхідними меблями.
Виокремлю велике досягнення нашого колективу: нам вдалося вивести на навчання без другої зміни і дистанційної форми весь заклад, який налічує майже 800 здобувачів освіти. Складно? Так! Але школа ожила: в ній знову вир емоцій, дух дитинства, і життя продовжується навіть під час війни.
Кожне покоління учнів має відмінності. Які вони сучасних дітей? Що варто знати про своїх дітей нам, батькам?
Звичайно, сучасні діти мають свої особливості. Діти покоління Альфа, народжені в час інтернету, сучасних технологій, комп’ютерних ігор, які навчалися в умовах дистанційного навчання, ковідної інфекції та війни – це особливі діти! Вони швидко мислять, більш технічні, іноді занадто гостро реагують на похвалу або зауваження. Також вони імпульсивні і не можуть довго зосереджуватися, їм обов'язково потрібна зміна видів діяльності. Але це діти, і їх просто треба чути і любити!
Припустімо, що у вас є можливість попросити міністра освіти щось для своєї гімназії. Про що будете говорити?
Чітко знаю, про що б з ним розмовляла. Наша гімназія має структурний підрозділ – Центр національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді. Багато дітей з інших шкіл Ніжина хочуть займатися туризмом у нашому закладі. Але, на жаль, деяке обладнання для проведення туристичних занять дуже застаріле і непривабливе. Також хотілося б зробити гарне покриття для підлоги, вона сьогодні просто пофарбована. Мрію, щоб вихованці отримали можливість займатися на сучасних електронних скеледромах, підвісних переправах, побачити у нашому спортзалі шведську стінку і різноманітні туристичні знаряддя. Без якісного знаряддя й сучасного обладнання складно показувати гарні результати.
А про які загальні проблеми освіти хотіли б йому розповісти?
Проблем в освіті завжди багато. Але під час повномасштабного вторгнення, на мою думку, особливо актуальною є безпека як здобувачів освіти, так і педагогічного колективу, техпрацівників. Понад 75% українських дітей унаслідок війни зазнали значних психологічних травм, у них відбулося порушення зору, сну, пам’яті, з’явилися дратівливість та апатія, у більшості спостерігається байдужість до навчання. Те ж саме стосується і вчителів: їм просто необхідно мати можливість якісного емоційного відпочинку (не тільки влітку на городі, а й завдяки подорожам та екскурсіям, чого, на жаль, через матеріальні спроможності вони не можуть собі дозволити). Роздратований і знервований учитель не може сконцентровано проводити уроки, надавати допомогу учням та батькам.
Принагідно зауважу, що педагоги і батьки нашого закладу дуже активно долучаються до благодійної діяльності: допомагаємо воїнам ЗСУ, безпритульним тваринам, беремо участь в акціях різного спрямування. Тож хочеться, щоб праця вчителя була гідно оцінена!
Хочу окремо поговорити про структурний підрозділ гімназії №3 «Центр національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді». Розкажіть про ідею його створення, напрями роботи, вихованців і викладачів.
Позашкілля є складовою системи безперервної освіти і спрямоване на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні. Питання забезпечення і реалізації прав дітей на позашкільну освіту в умовах воєнного стану гостро постало перед закладами шкільної та позашкільної освіти, які займаються організацією та проведенням різних видів та форм туристсько-краєзнавчої роботи з молоддю. Тому в 2022-му році перед Управлінням освіти Ніжинської міської ради постало непросте завдання – зберегти цю галузь і дати їй розвиватися в новому руслі.
Згідно з рішенням сесії Ніжинської міської ради від 7 грудня 2022 року та затвердженого на сесії Статуту Ніжинської гімназії №3 було внесено зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб: у закладі створено структурний підрозділ позашкільної освіти «Центр національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді».
Час невпинно йде, змінюються підходи до виховної роботи в освітянському просторі, особливо це відчувається у воєнний час. Для мене як заступниці директорки роботи, звичайно, додалося! Але разом з тим зауважу, що туристичний центр – це молодь і вир нових емоцій, це креатив і люди, котрих можна порівняти з бурхливою річкою, яку не можна спинити.
Хочу подякувати керівникам гуртків нашого структурного підрозділу, які, незважаючи на сьогоднішню складну ситуацію, утримали дітей із багатьох закладів освіти міста Ніжина. Вдячна їм за те, що не бояться брати на себе величезну відповідальність і у надскладний воєнний час жодного разу не відмовилися везти дітей на змагання. Зокрема, хочу сказати кілька слів про Олександра Переверу, керівника туристичного гуртка. Це людина-ентузіаст, професіонал своєї справи, який має і власні перемоги, і високі здобутки своїх вихованців!
Туристсько-краєзнавча діяльність має різні організаційні форми: гурток, секція, екскурсії, експедиції, одноденні та багатоденні походи, туристські зльоти. На жаль, в умовах воєнного часу ми не можемо в повному обсязі проводити тренування, походи, відпрацьовувати на практиці набуті знання. Але у нашого Центру за два нелегких роки війни є досягнення.
У 2023/2024 навчальному році у Всеукраїнському конкурсі керівників гуртка – 2024 «Джерело творчості» від нашого Центру місто представляли керівники гуртків Ніжинської гімназії №3:
- у номінації «Керівник гуртків військово-патріотичного напряму позашкільної освіти» Інна Вергун (гурток «Соколи») посіла І місце в обласному етапі;
- у номінації «Керівник гуртків туристсько-краєзнавчого напряму позашкільної освіти» Олександр Перевера (гурток «Пішохідний туризм») виборов ІІ місце.
Хочу згадати Оксану Штайнеккер, керівницю гуртка структурного підрозділу, вчительку історії Ніжинської гімназії №3, яку відзначено в наказі Міністерства освіти і науки України «Про підсумки проведення 4 (підсумкового етапу) ХХІІІ Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості» в номінації «Історія України і державотворення» за керівництво краєзнавчо-дослідницькою роботою «Життя як спалах блискавки: штрихи до портрету славетного ніжинця Станіслава Прощенка» Шевченко Марії, здобувачки освіти 9-В класу, яка стала переможницею цього конкурсу.
Кропіткої підготовки вимагає різноплановий Всеукраїнський зліт юних туристів-краєзнавців. Команда Центру національно-патріотичного виховання туризму та краєзнавства учнівської молоді «Шукач» і тут має перемоги: 2023 рік – перше місце, 2024 рік – диплом ІІ ступеня (керівники Ірина Ровенчин, Олександр Перевера).
Вихованці Центру досягають високих результатів і на чемпіонатах всеукраїнського рівня. На чемпіонаті України зі спортивного (пішохідного) туризму серед юнаків Музиченко Назар виборов ІІІ місце. За результатами 52-го чемпіонату України серед юніорів Музиченко Данило став чемпіоном України, посівши І місце, а Адаменко Дарина виборола ІІ місце. На 53-му чемпіонаті України серед юнаків з пішохідного туризму, який проходив на Закарпатті, Назар Музиченко і Нікіта Трегуб у змаганнях «Смуга перешкод (зв’язки)» посіли ІІ місце.
Ще раз хочу подякувати усім, хто зберіг туристичне виховання у нашому місті, дав змогу розвиватися гурткам і секціям. А ми у свою чергу продовжуємо виховувати нові покоління, впроваджувати зміни в освіті, впливати на суспільство і навчати учнів, які стануть успішними і вмотивованими!
Сьогодні, у День працівників освіти, від імені усіх мешканців Ніжинської громади хочемо виявити повагу і висловити вдячність педагогам, які пов’язали свою долю з навчанням і вихованням дітей. Бажаємо вам міцного здоров’я, вдячності від суспільства і сімейного затишку!
Перемоги усім нам!
06.10.2024